Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Onderwijsvisie en missie
    • In drie stappen in het bos
    • Duurzaamheid
    • Het team
    • Groepsindeling 2024-2025
    • Gebouw en faciliteiten
    • Bestuur
  • Praktische informatie
    • Kennismaken
    • Schooltijden
    • Vakantierooster en studiedagen
    • Ziekmelding en verlof
    • Vertrouwenspersoon en klachtenregeling
    • Downloads
    • Leerlingenraad
    • Schoolmaatschappelijkwerker
  • Impressie
  • Ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad
    • Ouderportaal Social Schools
    • Financiële ondersteuning
  • Contact
Onderwijsvisie
In drie stappen in het bos
Duurzame, restafvalvrije school
Eco school

Vertrouwenspersoon en klachtenregeling

Klachtenregeling Onderwijsgroep EduMare 

Op school kunnen problemen ontstaan tussen ouders of leerlingen en (medewerkers van) de school. Vaak worden zulke problemen in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil echter van dien aard, dat iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Deze is voor iedereen die bij de school betrokken is in te zien op de website van Onderwijsgroep EduMare waar onze school onderdeel van is. Iemand die wil klagen kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Mogelijk kan de klacht dan verholpen worden. De school is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: “de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)”. Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC. Een secretaris van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene waarover is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen.  

Bij een vermoeden van seksueel misbruik is het bevoegd gezag wettelijk verplicht tot overleg met de vertrouwensinspecteur en heeft een aangifteplicht in het geval genoemd overleg leidt tot een redelijk vermoeden van een strafbaar feit. 

De klachtenregeling is onderdeel van het veiligheidsplan van de scholen van Onderwijsgroep EduMare en is te vinden op de website van de stichting.   

Interne contactpersoon op de school 

De school heeft één contactpersoon die de klager verwijst naar de vertrouwenspersoon. Deze contactpersoon maakt deel uit van de schoolorganisatie en heeft naast de taak tot verwijzen ook hulpverlenende, preventieve en begeleidende taken. 

Contactgegevens interne contactpersoon:  

Marloes Steijaert 

Contactgegevens: marloes.steijaert@edumarevpr.nl

Externe vertrouwenspersoon 

Het bevoegd gezag heeft de beschikking over een vertrouwenspersoon die fungeert als aanspreekpunt bij klachten. De contactpersonen en het bevoegd gezag kunnen verwijzen naar deze vertrouwenspersoon of u kunt zelf contact zoeken met de externe vertrouwenspersoon als u van mening bent dat uw klacht onvoldoende serieus genomen wordt. De taak van de externe vertrouwenspersoon is na te gaan of de klacht opgelost kan worden door bemiddeling of dat er aanleiding is tot het indienen van een klacht. Desgewenst begeleidt de externe vertrouwenspersoon u bij de verdere procedure. Bijvoorbeeld bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie of door bijstand te verlenen bij het doen van aangifte bij politie of justitie.  

Contactgegevens externe vertrouwenspersoon:  

Suzanne Rhee is de eerste externe vertrouwenspersoon, Hans van Holland de tweede vertrouwenspersoon van Onderwijsgroep EduMare.

Zij zijn bereikbaar op T: 010-4071599 of E:  evp@cedgroep.nl

Landelijke Klachtencommissie 
De Stichting Onderwijsgeschillen beslaat het gehele onderwijsveld, ongeacht de signatuur of de sector waartoe de school behoort. Het werkterrein van de nieuwe organisatie strekt zich uit van het primair tot en met het wetenschappelijk onderwijs.  

Meer informatie staat op www.onderwijsgeschillen.nl. 

Centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs 
Alleen in geval van seksueel misbruik via T: 0900 – 111 3111 

Bevoegd gezag: 
Stichting Onderwijsgroep EduMare 

Postadres: 
Gemeenlandsedijk Noord 26a 
3216 AG Abbenbroek 
Tel: 0181 391044 

 

 

Onderwijsvisie

In drie stappen in het bos

Duurzaamheid

Home
Onze school Onderwijsvisie en missie In drie stappen in het bos Duurzaamheid Het team Groepsindeling 2024-2025 Gebouw en faciliteiten Bestuur
Praktische informatie Kennismaken Schooltijden Vakantierooster en studiedagen Ziekmelding en verlof Vertrouwenspersoon en klachtenregeling Downloads Leerlingenraad Schoolmaatschappelijkwerker
Impressie
Ouders Medezeggenschapsraad Ouderraad Ouderportaal Social Schools Financiële ondersteuning
Contact

Mildenburglaan 6
3233 AS Oostvoorne
(0181)482799
debbie.walraven
@edumarevpr.nl

Debbie Walraven

  • Privacy statement

    Wat betekent de AVG voor onze school?

     

    Als school hebben wij uiteraard ook te maken met nieuwe Europese wetgeving rondom privacy, te weten de AVG die per 25 mei 2018 ingegaan is. AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. In deze wet komt nog sterker dan voorheen de nadruk te liggen op de bescherming van persoonsgegevens, door de versterking en uitbreiding van privacyrechten. Dat betekent ook meer verantwoordelijkheden voor organisaties met betrekking tot de omgang met persoonsgegevens.

     

    Obs De Bosrand wil betrokkenen goed voorlichten over de privacybescherming op school, over de rechten en plichten van leerlingen, ouders en medewerkers en over wat de school doet om privacyrisico’s te beperken. Dat proberen wij hieronder te doen.

     

    Wat schrijft de AVG voor?

    Essentieel in de AVG zijn een aantal zaken:

    • Scholen zijn verplicht om ondubbelzinning te onderbouwen waarom ze persoonsgegevens van leerlingen willen verzamelen en verwerken en hoe lang ze die gegevens willen bewaren.
    • Ook mogen er niet meer gegevens worden verzameld dan strikt noodzakelijk is. Voor het gebruik van foto’s en video’s van leerlingen is bijvoorbeeld toestemming van ouders nodig. Toestemming moet altijd worden vastgelegd met een handtekening van de ouder(s). Dit geldt ook voor het gebruik van digitale leermiddelen die persoonsgegevens verwerken.
    • Verder mogen persoonsgegevens niet in te zien zijn door personen die die gegevens niet nodig hebben.

     

    Op obs De Bosrand zullen we verder alles in het werk stellen om datalekken te voorkomen. Van een datalek is sprake als persoonsgegevens in verkeerde handen vallen of kunnen vallen, of kwijtraken. Wij hebben hier een datalekprotocol voor.

     

    In het privacyreglement van Stichting Samenwerkingsscholen is beschreven hoe de school omgaat met persoonsgegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. Dit reglement is met instemming van de GMR vastgesteld.  

     

    Welke persoonsgegevens verzamelen wij?

    Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen, en voor de organisatie die daarvoor nodig is. De meeste gegevens ontvangen wij van ouders bij de inschrijving op onze school. Daarnaast registreren leerkrachten en ondersteunend personeel gegevens over leerlingen, bijvoorbeeld cijfers en vorderingen. Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens (denk aan dyslexie of ADHD). 

    De leerlinggegevens worden opgeslagen in ons (digitale) administratiesysteem ParnasSys.

    Dit programma is beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van de stichting die de gegevens strikt noodzakelijk nodig hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden. In de privacyverklaring op https://www.samenwerkingsscholenvpr.nl/ kunt u precies lezen welke gegevens wij verzamelen.

     

     

     

    Hoe zit het met digitale leermiddelen?

    Tijdens de lessen maken wij gebruik van digitale leermiddelen. Hiervoor wordt een beperkte set met persoonsgegevens uitgewisseld met leveranciers om bijvoorbeeld een leerling te identificeren als die inlogt. 

     

    Wij hebben met leveranciers duidelijke afspraken gemaakt over de gegevens die ze van ons krijgen. De leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor geven. Een lijst van de leveranciers waar de school afspraken mee heeft gemaakt, is op te vragen bij het bestuur.

     

    Wanneer wisselen wij gegevens uit?

    Het kan nodig zijn dat wij gegevens uitwisselen met andere externe partijen, denk aan zorginstanties. Deze zijn vermeld in het privacyreglement. Als voor de uitwisseling geen wettelijke verplichting bestaat, dan vragen wij u vooraf toestemming om met deze partijen gegevens te mogen uitwisselen. 

     

    Uw toestemming voor foto’s en video’s, delen van contactgegevens en gebruik van sociale media

    Bij de inschrijving van uw kind(eren) vragen wij u om toestemming voor het gebruik van foto- en videomateriaal, het delen van uw contactgegevens met andere ouders en het gebruik van sociale media door uw kind(eren). U hebt te allen tijde het recht om deze toestemming te wijzigen. U kunt dit kenbaar maken via een mail aan de directeur.

     

    Wij attenderen u ook tweemaal per jaar via de ouderavonden, schoolapp of nieuwsbrief op het feit dat u wel of geen toestemming voor het gebruik van foto’s heeft gegeven. Dit om u eraan te herinneren dat u wel of geen toestemming geven heeft en dat u deze te allen tijde mag wijzigen.

     

    Foto’s en video’s maken en publiceren

     

    Het is voor ouders toegestaan om foto’s/video’s te maken op school. Echter u mag alleen uw eigen kind fotograferen. De directeur van de school mag het fotograferen op de school verbieden.

    Ook tijdens schoolactiviteiten die buiten school plaats vinden, zoals excursies of schoolreisjes kunnen er door ouders foto’s gemaakt worden. De school kan dit niet verbieden, maar vragen ouders wel om hier terughoudend in te zijn en deze beelden niet te delen via sociale media.

    Onze functionaris gegevensbescherming kunt u bereiken via m.vanderhorst@cedgroep.nl

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title